Saturday, February 26, 2011

Kata-kata Rangsangan

Assalamualaikum dan salam sejahtera..
Hmm saya suka dengan kata-kata di bawah ni..

"TINDAKAN yang kita ambil tidak selalunya membawa KEBAHAGIAAN tetapi kita TIDAK AKAN BAHAGIA TANPA sebarang TINDAKAN?


anda bagaimana? kata2 apa yang merangsang anda untuk melakukan sesuatu??
 

p/s : apa2 pun sebelum buat sebarang tindakan kena berfikir terlebih dahulu, mana tau tindakan yang kita buat akan menyebabkan kita sendiri yang rugi... fikir2kanlah..

Head over to this link & you can play the #MiloFuzeJamPack game. You would be the few lucky ones to walk away with prizes like iPad or even an iPhone. Cool or what!

Assalamualaikum dan salam sejahtera..
Hai... hari-hari minggu macam ni apa kata rajin2 la klik kat link yang disertakan tu..
saje je isi masa kosong kan...hehehe..

Head over to this link & you can play the #MiloFuzeJamPack game. You would be the few lucky ones to walk away with prizes like iPad or even an iPhone. Cool or what!

Thursday, February 24, 2011

ANDA STRES?

 Assalamualaikum dan salam sejahtera..
Hari ni nak kongsi tentang stres pulak.. almaklumlah stres ni boleh dikatakan semua orang pun alami.. Stres tu macam gangguan la yang menyebabkan seseorang akan menjadi tidak menentu dan tertekan.... 
Jom tengok apa agaknya antara penyebabnyee...
Punca Stres
·         Masalah kewangan
·         Menunggu lama dan berasa bosan
·         Konflik rumahtangga
·         Konflik dengan rakan
·         Kena buli
·         Rasa rendah diri
·         Beban kerja
·         Kerja tertangguh
·         Faktor penyakit fizikal
·         Kesesakan lalu lintas
·         Persekitaran yang tidak selesa
·         Tragedi
·         Tiada sokongan

Gejala Stres
·         Gelisah
·         Risau keterlaluan
·         Gangguan tidur
·         Kurang tumpuan kerja/belajar
·         Cepat marah
Amalkan
·         Bertenang
·         Bernafas dengan dalam
·         Berkata “Relakslah” pada diri sendiri
·         Beribadat
·         Bercakap dengan seseorang / cari kawan berbual
·         Berurut
·         Berehat dan mendengar muzik
·         Beriadah
·         Bersenam
·         Berfikiran positif

p/s : itulah antara yang dapat dikongsikan...

Tuesday, February 22, 2011

25 Ways To Relax and Unwind

By Pharmvision Ventures
Lately have you tried relaxing or finding ways to unwind? If you are bogged down with heavy workload, pressing deadlines and other important matters, it is vital to take a break to recharge yourself. You?ll be causing harm to your body by subjecting it to long-term stress. Moreover, a recharged person is able to function more efficiently. The combination of a healthy body, mind and soul, does not only make you feel better but it also gives you an edge to perform better.
So take time out to unwind! Start by choosing any of these 25 ways.
  1. Read a book. Immerse yourself in something else besides work, such as fiction, inspirational stories or someone’s biography.
  2. Listen to music. Put on your favourite songs and let them boost your happy feelings.
  3. Watch a movie either in the comforts of your own home or at the cinema.
  4. Soak in a warm bubble bath.
  5. Have a karaoke session. Get your friends together and croon the night away. Do so at reasonable hours, please!
  6. Go jogging or running. Exercise is a great stress-buster.
  7. Dance. Feel the music?s rhythm and move your body to the beat.
  8. Go window-shopping. Check out your favourite shops. You don?t have to buy anything. However, some of us may find shopping as a form of therapy
  9. Take a walk at the park. Enjoy the fresh air and nature?s beauty.
  10. Pray. Prayer is healing and gives us inner peace.
  11. Chat on the Internet or on the phone. Meet new friends and keep in touch with old friends.
  12. Have a good laugh session. Just call your friends for teh tarik and share the funny moments of your lives.
  13. Write a snail mail to a dear friend. Nothing beats the old fashioned way of communication ? writing.
  14. Keep a journal. Writing is a form of therapy and can help you to understand yourself better. Pour out your inner feelings or whatever frustrations you are facing.
  15. Play with your pet. If you don’t have a pet, perhaps you?d like to get one. A cat, fish, rabbit, ? you take your pick.
  16. Take a vacation. A change of environment and excitement can be a great way to recharge.
  17. Plant some flowers. Watching the seeds sprout to life can be a wonderful reminder of the wonders of life.
  18. Go fishing. Find a quiet spot - pond, river, beach or even those commercial fishing ponds - to cast the hook and wait for the bite.
  19. Play with a child. Children can be wonderful reminders of what truly matters in life.
  20. Go for a picnic at the beach. If the beach is too far away, the park could be another choice. Have a jolly good time with your loved ones.
  21. Draw or paint. Let the creativity flow. Express yourself with colours, strokes and the use of graphics.
  22. Go for a hike. Enjoy nature as you track uphill.
  23. Sleep. Have a good night sleep. An afternoon siesta may help to recharge you too.
  24. Relaxation exercises. Take up meditation, yoga and deep breathing.
  25. Pamper yourself. Treat yourself to a manicure, pedicure, massage and a new hair cut.
This article is written in-house by a staff of Pharmvision Ventures and has been reviewed by Dr Amran Ahmad

p/s : sharing is caring..

Monday, February 21, 2011

PENAWAR KEPENATAN, AMALKAN...


Beginikah keadaan anda ketika penat?

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Marilah sama-sama kita amalkan ajaran Rasulullah s.a.w ini

Bagi mengatasi kepenatan melaksanakan tugas-tugas seharian sama ada di
rumah mahupun di tempat kerja, bolehlah jadikan petua yang diajar
oleh Rasulullah s.a.w. kepada puteri kesayangannya Saidatina Fatimah
sebagai penawarnya.

Suatu hari Saidatina Fatimah mengadu kepada suaminya Saidina Ali bin
Abu Talib tentang kesakitan pada tangannya kerana keletihan menggiling
gandum untuk membuat roti. Saidina Ali berkata :

"Bapa kamu telah datang membawa balik tawanan perang. Berjumpalah dia
dan mintalah seorang khadam untuk membantu mu."

Saidatina Fatimah pergi bertemu bapanya dan menyatakan hasrat untuk
mendapatkan seorang khadam bagi membantu tugas hariannya di rumah.
Bagaimanapun Rasulullah s.a.w. tidak mampu memenuhi permintaan anak
kesayangannya itu. Lalu Baginda s.a.w. pergi menemui puterinya serta
menantu itu. Baginda s.a.w. berkata:

"Apa kamu berdua mahu aku ajarkan perkara yang lebih baik daripada apa
yang kamu minta daripadaku? Apabila kamu berdua berbaring untuk tidur,
bertasbihlah (Subhanallah) 33 kali, bertahmid (Alhamdulillah) 33 kali
dan bertakbir (Allahuakbar) 33 kali. Ia adalah lebih baik untuk kamu
berdua daripada seorang khadam."

Inilah penawar ringkas yang Nabi s.a.w. ajarkan kepada anak dan
menantunya bagi meringankan keletihan dan kesusahan hidup mereka berdua.

Saidina Ali terus mengulang-ulang kalimah-kalimah Rasulullah.s. a.w.
ini.

Katanya "Demi Allah aku tidak pernah meninggalkannya semenjak ia
diajarkan kepadaku."

Sayugia dicadangkan kepada semua pembaca atau sesiapa sahaja
yang merasai kepenatan setelah melakukan tugas-tugas harian supaya
mengamalkan membaca 'Subhanallah' (33 kali), 'Alhamdulillah' (33 kali)
dan 'Allahuakbar' (33 kali) pada setiap malam iaitu sebelum melelapkan
mata.

Lakukanlah dengan penuh ikhlas dan istiqamah (berterusan) , Insya-
Allah petunjuk Nabawi ini mampu menyelesaikan bebanan-bebanan hidup seharian
kita. Akan terserlah ceria di wajah pada keesokan hari dengan
senyuman.

"Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun"
(Sabda Rasulullah SAW)

"Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu
dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka
sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar."

Contoh keadaan pelajar ketika kepenatan..















** Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada semua..

Thursday, February 17, 2011

Renungan

Mengenali seseorang itu kadangkala membuatkan kita ketawa.
Mengenali seseorang itu juga kadangkala membuatkan kita mengalirkan airmata.
Sesungguhnya, mengenali seseorang itu mampu memberikan kita sejuta rasa... marah, sedih, gembira, sayang dan rindu.

Tapi sedarkah kita?

Mengenali seseorang itu sebenarnya adalah satu ANUGERAH...
Biarpun hadirnya hanya seketika dan sekadar teman sementara... Bersyukurlah dengan kehadirannya kerana barangkali, melaluinya kita mengerti apa itu erti PERSAHABATAN..."

-sekadar berkongsi  

Saturday, February 5, 2011

RENUNGAN UNTUK SEMUA, Selamat beramal.....
  •  JANGAN sengaja lewatkan solat. Perbuatan ini Allah tidak suka. Kalau tertidur lain cerita.
  • JANGAN masuk ke bilik air tanpa memakai alas kaki (selipar). Takut kalau-kalau terbawa keluar najis, mengotori seluruh rumah kita.
  • JANGAN makan dan minum dalam bekas yang pecah atau sumbing. Makruh kerana ia membahayakan.
  •  JANGAN biarkan pinggan mangkuk yang telah digunakan tidak berbasuh. Makruh dan mewarisi kepapaan.
  • JANGAN tidur selepas solat Subuh, kerana berpagi-pagi itu membuka pintu Berkat.
  • JANGAN makan tanpa membaca BISMILLAH dan DOA makan. Nanti rezeki Kita dikongsi syaitan.
  • JANGAN keluar rumah tanpa niat untuk membuat kebaikan. Takut-takut kita mati dalam perjalanan.
  • JANGAN pakai sepatu atau selipar yang berlainan pasangan. Makruh dan mewarisi kepapaan.
  • JANGAN biarkan Mata liar di perjalanan. Nanti hati kita gelap diselaputi dosa.
  • JANGAN menangguh taubat bila berbuat dosa kerana mati boleh datang bila-bila masa.
  • JANGAN ego untuk meminta maaf pada ibu bapa dan sesama manusia kalau memang kita bersalah.
  •  JANGAN mengumpat sesama rakan taulan. Nanti rosak persahabatan. Kita hilang bahagia.
  • JANGAN lupa bergantung kepada ALLAH dalam setiap kerja Kita. Nanti Kita sombong apabila berjaya. Kalau gagal kecewa pula.
  • JANGAN bakhil untuk bersedekah. Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki Kita.
  • JANGAN banyak ketawa. Nanti mati jiwa.
  • JANGAN biasakan berbohong, kerana ia adalah ciri-ciri munafik dan menghilangkan kasih orang kepada Kita.
  • JANGAN suka menganiaya manusia atau haiwan. Doa makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH.
  • JANGAN terlalu susah hati dengan urusan dunia. Akhirat itu lebih utama dan hidup di sana lebih lama dan kekal selamanya.
  •  JANGAN mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN. Sebab semuanya untuk keselamatan Kita.

                                                                                                      
  -dari sumber tertentu-

Friday, February 4, 2011

Tragedi 1 Feb 2011

Assalamualaikum.. dan salam sejahtera..
Keadaan kereta ketika kejadian berlaku

bahagian belakang yang telah dirempuh oleh sebuah kereta perdana


Kemalangan yang berlaku di highway mex km 21..

Tanggal 1 feb 2011, tarikh yang menjadi sejarah dalam kehidupan kami adik beradik.. Ucapan syukur kepada Allah swt kerana dengan izinNya kami masih lagi bernafas dan meneruskan kehidupan seperti sedia kala..
Kejadian yang berlaku terlalu pantas, sekelip mata.. beginilah keadaannya...